Registry BRKI, NRKI, SOLUS a CRÚ

Registry BRKI, NRKI, SOLUS a CRÚ

Před téměř dvaceti lety nebyly na trhu žádné registry klientských informací protože to stávající komunikační technologie neumožňovala a pro klienty se špatnou platební morálkou u jedné banky nebylo nic jednoduššího, než přejít k jiné a tvářit se opět jako bonitní, dokud to nedopadlo stejně.

S příchodem vysokorychlostního internetu a potřebných technologií vznikly vhodné podmínky pro vznik několika různých databází, zabývajících se zaznamenáváním platební morálky klientů bankovních a nebankovních společností.

V současnosti máme na českém trhu celkem 4 velké seriozní registry, které se zabývají úchováváním informací o platební morálce fyzických a právnických osob, a které se svou funkcí a výchozími parametry trochu odlišují.

BRKI – bankovní registr

V druhé polovině roku 2000 pět velkých bank založilo společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s., která se stala provozovatelem systému nazývaného dříveCBCB, dnes BRKI. Vlastní registr byl spuštěn o dva roky později v červnu 2002.
Systém BRKI je založen na uchovávání všech informací o klientech, tedy jak o negativních, tak o pozitivních zkušenostech společně s přehledy všech čerpaných bankovních produktů. Velmi snadno a rychle je možné pro člena CBCB vyhodnotit bonitu klienta, jeho platební historii za poslední 4 roky a celkovou míru zadluženosti podle výstupu z registru BRKI.
Databáze registru je obsluhována informačním systémem EURISCZECH, který je vlastněn italskou společností CRIF. Datová komunikace probíhá po uzavřené privátní datové síti, což přispívá s vysokému standardu bezpečnosti. Dá se říci, že databázeBRKI patří mezi nejlépe chráněné systémy vůbec.

NRKI – nebankovní registr

O tři roky později po BRKI byl uveden do provozu další registr, který slouží pro leasingové a splátkové společnosti. Tento registr byl založen a spravuje jej společnostCNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o., zájmové sdružení sedmi významných splátkových a leasingových společností.
NRKI je svému bankovnímu staršímu bratrovi velmi podobný a je obsluhován stejnou klientskou společností CRIF — Czech Credit Bureau, a. s. (http://www.kolikmam.cz/).

SOLUS – Nebankovní registr

Vznik SOLUSu, celým názvem Sdružení na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům, je datován ještě o rok dříve než bankovní BRKI. Tato první verze pro fyzické osoby byla tvz. offline, tedy nepřístupná z internetu. Až o 5 let později byl zrealizován přechod do režimu online, tedy z internetu již dostupná.
Registr SOLUS je typem otevřeného registru. Jeho členem se může stát jakákoli právnická osoba, sídlící v ČR, jejíž obchodní činnost odpovídá základnímu zaměření registru – je možné z ní čerpat údaje o platební morálce klientů. Registr SOLUS je díky pozdějším vstupům většiny významných bank patrně nejrozsáhlejším zdrojem dat o platebních historiích spotřebitelů v ČR.

CRÚ – Centrální registr úvěrů

Centrální registr úvěrů, spravovaný Českou Národní  bankou, je informační systém, který sdružuje údaje o úvěrových závazcích fyzických osob podnikatelů a právnických osob. Je tedy zaměřen (na rozdíl od BRKI) ryze do podnikatelské sféry.
Jeho členy jsou všechny banky a pobočky zahraničních bank působící v ČR.

Jak získat informace z registrů

Někdy může nastat situace, ve které jste nuceni získat z některého z uvedených registrů údaje o Vaší platební morálce. Každý z uvedených registrů disponuje možnostmi, jak tyto informace získat.

  • CBCB
    • Osobně v klientském centru na adrese Na Vítězné pláni 1719/4, Praha 4, tel.: 277 778 600
    • Prostřednictvím webové služby http://kolikmam.cz
  • CNCB
    • Osobně v klientském centru na adrese Na Vítězné pláni 1719/4, Praha 4, tel.: 277 778 600
    • Prostřednictvím webové služby http://kolikmam.cz
  • SOLUS
    • Poštou na dobírku pomocí vyplněného formuláře s ověřeným podpisem (ke stažení)
    • Pomocí placené SMS či Aplikace SOLUS (není v tiskové podobě)
  • CRÚ
    • Osobně na podatelně ČNB, adresa Na Příkopě 28, Praha 1
    • Poštou na dobírku pomocí vyplněného formuláře s ověřeným podpisem (ke stažení)
    • Datovou schránkou

Mohlo by Vás také zajímat

Rozhodčí­ doložka a její­ úskalí­ Když dne 1.1.1995 vstoupil v platnost ZÁKON č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů, byl již netrpělivě očekáván a mnoho lidí...
Úroková sazba Úroková sazba je patrně nejdůležitějším technickým parametrem každého finančního úvěrového produktu. Triviálně řečeno v podstatě vyjadřuje cenu peněz ...
Vyplatili mi exekuce Bez řečí a zbytečných průtahů mi vyplatili exekuce, které jsem měla z podnikání a se splátkovým kalendářem na 20 let mohu opět existovat. Moc děkuji. ...
Myslící lidé Nebudu popisovat svou životní situaci, do které jsem se dostal ale byla dost složitá. Právě díky své složitosti jsme nikde půjčku nezískal. Náš první ...
Půjčit si či nepůjčit, to je oč tu běží­ Pujčit si je snadné, dokud to jde. Jsme zavaleni světem plným všelijakých krás, technických vymožeností­, lákavých dovolených v exotických mí­stech a...
Novela zákona o spotřebitelských úvěrech: konec ne... Novela zákona o spotřebitelských úvěrech nám přinesla mimo jiných úprav také určitá omezení, která se vztahují na hodnotu zástavy vůči výši poskytnuté...
×